Kurumsal Kimlik Tasarımı ve Işığın Rolü – Tuğçe Rizeli GeoID

Geçmişten günümüze baktığımızda Mahmut Anlar bakış açısı;
konu/işlev ne olursa olsun çekici atmosferi, cesur duruşu ve mekanlarda alışılmışın dışında sunduğu yaşam kültürü ile ülkemizde trend çizgiler oluşturmuş.

Mimar Sinan Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra 1990 yılında Geomim’i kuran Mahmut Anlar, zaman içinde bünyesine kattığı şirketleri ile tasarlama anlayışına yeni bir boyut getirmiş. Geomim çatı bir marka olup; GeoID, GeoMetre ve GeoYapı’yı içinde barındırarak projeleri için müşterilerine farklı ancak tamamlayıcı hizmetler vermekte.
Ekip birçok yeme-içme, konaklama ve çalışma mekanının mimari ve dekorasyonunu tasarlarken, multi disipliner yapısı sayesinde çalışılan mekanların tam anlamıyla yaşam kültürünü de tasarlamış oluyor. Bir coğrafyada yaşam kültürünü tasarlayan mimarlardır diyerek, ofisin sorumluluğunu üstlenen GeoID’in kurucularından Mimar Tuğçe Rizeli ile aydınlatma üzerine görüştük.

N.A.: GeoID olarak her detayını dikkatle tasarladığınız kurumsal kimlikler için ışığı nasıl tasarlamaktasınız? Aydınlatma bir mekan/kurum kimliği tasarlarken ne kadar rol oynar?
T.R.: Bir mekanı tasarlarken ilk olarak bir hayal kuruyoruz aslında. Bu hayal mekanın karakterini belirliyor. Rengini, kokusunu, dokusunu, sesini, ışığını… Bu ögelerin hepsinin bir bütünlük içinde tasarlanması gerekiyor ki karakteri doğru ifade edebilelim. Mekanın planlaması, kullandığımız malzemeler, bir araya gelen renkler ,dokular vs.. gibi aydınlatma da mekanın karakterini yansıtmalı. O mekana özgü ışık rengi, yoğunluğu, mekanda aydınlanmasını istediğimiz alanlar ya da geri planda kalması gereken yüzeyler .Aslında aydınlatma, bizim tasarımlarımızı 3 boyutlu hale getiriyor diyebilirim .

N.A.: Mimari malzemelerde olduğu gibi teknolojik gelişmeler, ışık ve ışığı elde etme şekillerini de etkiledi. Bu gelişmeler sizlere ve projelerinize nasıl yansıdı?
T.R.: Hem olumlu hem olumsuz tarafları var tabii ki. Armatür kesitlerinin günden güne küçülmesi ve led ampullerle istediğimiz her küçük noktayı aydınlatabilir hale geldik. Detaylarda daha narin kesitlerle çalışabiliyoruz. Metrelerce uzunlukta kesintisiz ışık kaynakları oluşturabiliyoruz, Aydınlatma otomasyonu ,mekandaki ambiyansın farklı ihtiyaçlara göre değiştirilebilmesi için büyük avantaj sağlıyor.
Ama diğer taraftan da led teknolojisi ve enerji verimliliği yüksek ampullerle birlikte istediğimiz ışık rengini yakalamakta zorlanıyoruz. Sadece bu tip ampullerle çalıştığımızda malesef aydınlatma mekanda suni bir etki yaratıyor.

N.A.: Mimari aydınlatma tasarımında profesyonel destek istediğiniz projelerde işveren bakış açısı nasıl oluyor?
T.R.: Eğer daha önce böyle bir deneyimleri olmamış ise maalesef işvereni aydınlatma danışmanının gerekliliğine ikna etmek biraz zor oluyor. Bu konunun bizim sorumluluğumuzda olduğu düşünülüyor ve ayrı bir disiplin olduğu hala anlaşılabilmiş değil. Ancak aydınlatma danışmanıyla çalışıp o süreci yaşadıktan ve proje bittikten sonra aradaki fark anlaşılabiliyor. Bu sebeple aynı işverenle gerçekleştirdiğimiz sonraki projelerde biz talep etmeden profesyonel desteği sağlıyorlar.

N.A.: Mimari aydınlatma tasarımında profesyonel destek aldığınızda bu sizin tasarım sürecinizde nasıl bir artı değer üretiyor?
T.R.: Profesyonel desteğe hem teknik anlamda hem de tasarımsal olarak ihtiyacımız oluyor. Aydınlatma danışmanı doğru noktada doğru armatürün kullanılması, detay çözümleri, ürün seçimi noktalarında bize destek verebildiği zaman istediğimiz ambiyansı yakalayabiliyoruz. Bunun dışında bazı projeler için tasarladığımız özel aydınlatma ürünlerinin üretim detaylarıyla ilgili yönlendirmelerinin hep olumlu sonuçlar verdiğini gördük.

N.A.: Doğru tasarlanmış bir ışığın tasarımınızı ne denli görünür kıldığıyla ilgili bir tecrübeniz (geribildiriminiz) var mı?
T.R.: Yurtdışında yaptığımız ve şantiye sürecine müdahil olamadığımız bir projeyi tam tersi bir örnek olarak gösterebilirim. Bütün mekanda aynı kaplama malzemesini kullandık ve yüzey birleşimlerinde bazı aralıklar oluşturarak gizli aydınlatma detayları çözdük. Aslında oldukça dramatik bir şekilde aydınlatılmış bir ‘mağara’ tasarlamaya çalışmıştık. Fakat uygulama bitince mekanın tamamının tavanda rastgele yerleştirilmiş soğuk renkli spotlarla aydınlatıldığını gördük. O ışık yoğunluğunda malzemenin de dokusu kaybolduğu için tasarım tamamen görünmez kılınmış oldu.

N.A.: Çok teşekkür ediyoruz.

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

Yukarı ↑

%d blogcu bunu beğendi: